Waar gaan jouw ogen van stralen?

Waar gaan jouw ogen van stralen?

Buckminster-Fuller: “you can never change reality by fighting the existing systems. Instead make new models that make the old ones obsolete.”

Als kersvers bestuurslid van Bewust Eemland neem ik je graag mee in een deep-date die een vast onderdeel is van onze bijeenkomsten. Een deep-date is binnen ons netwerk een gestructureerde manier om elkaar beter te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Een soort intervisie in groepjes van 4, gedurende een half uur.

De insteek is deze keer de ziel van je bedrijf. Sandra, de initiatiefnemer van ons netwerk, had samen met Monique, een mooi en leerzaam gesprek met Oscar Mendez Rosa van soul.com (https://stories.soul.com/the-power-of-the-human-spirit-abb036557a93).  De website is in het Engels is maar ik wil jullie de motor van soul.com niet onthouden:

We see many people all over the world who, while being concerned about the developments in society, are eager to make a difference and to participate in meaningful action. We see a growing need in organisations around the world to develop a sense of community. The word community consists of commune (to share) and unity. A community is when we naturally cooperate and learn together, where its members are driven by a higher purpose and serve the common good rather than their own interests, where relationships are based on trust and where individuals can truly develop their potential.

Vanuit het community perspectief stimuleren wij elkaar om ieders individuele bijdrage aan een betere wereld te realiseren, vanuit relaties die gebaseerd zijn op vertrouwen. Vertrouwen is dus de basis ! Vertrouwen ontstaat als de acties van je bedrijf, dat wat je doet, overeenkomt met wat je zegt.

In de deep date bevragen we elkaar op de ziel van je bedrijf. Waarom doe je wat je doet en kloppen alle elementen daarin. Of doen we toch concessies omdat dat beter verdient of omdat je gevraagd wordt of doe je dingen niet omdat je je afvraagt kan ik dat wel? Het is opvallend dat we geneigd zijn om waarom we doen wat we doen kleiner te maken of te reduceren tot een product of een vorm. De ogen gaan glimmen en alles straalt wanneer we elkaar verder bevragen naar het waarom. En waarom dan en wat zit daar dan weer achter. Woorden schieten dan tekort. Het lichaam drukt uit waar we vol van zijn en we voelen ons gezien en verbonden.

Later stuit ik op het Ikigai model dat je ook goed kan gebruiken om te komen tot de ziel van je bedrijf. Ik raad je aan om dat ook eens met een paar andere mensen door te lopen. Collega’s in of buiten bedrijf. Ga de deep-date aan en ontdek wat jullie gemeen hebben. Zo groeit de community en ontstaat de transformatie waar ook Bewust Eemland en soul.com voor gaan. Veel plezier.